Пользовательские комментарии к протестным акциям в русскоязычном сегменте Youtube


Ушкин С. Г.

Кандидат социологических наук, ведущий научный сотрудник Научного центра социально-экономического мониторинга, старший преподаватель Национального исследовательского Мордовского государственного университета, Саранск, Россия ushkinsergey@gmail.com

ID статьи на сайте журнала: 5701


Ссылка при цитировании:

Ушкин С. Г. Пользовательские комментарии к протестным акциям в русскоязычном сегменте Youtube // Социологические исследования. 2014. № 6. С. 127-133



Аннотация

Рассматривается природа сетевой дискуссии по проблемам восприятия власти и оппозиции. Выполнен анализ комментариев к документальным фильмам “Анатомия протеста” и “Анатомия протеста-2” на страницах сетевого сервиса YouTibe, обеспечивающего видеохостинг. Делается вывод, что на данный момент сетевые дискуссии практически не влияют на ход демократизации российского общества, однако служат лакмусовой бумажкой при анализе отношения групп граждан к тем или иным процессам в российском обществе.


Ключевые слова
политика; протестный потенциал; политическое участие; власть; оппозиция; Интернет

Список литературы

Кастельс М. Информационная эпоха: экономика, общество и культура / Пер. с англ. М.: ГУ ВШЕ, 2000.

Кожевникова О.В., Кулагина Е.А. Искренность в ответах респондентов о политических предпочтениях // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2008. № 2(86).

Ксенофонтова И.В. Роль Интернета в развитии протестного движения // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2012. № 3(109).

Махмудов Т.А. Искренность и политика – “две вещи несовместные”? // Вестник МГИМО-Университета. 2011. № 3(18).

Меньшиков И.Л., Кудрявцев А.Г. Обзор систем анализа тональности текста на русском языке // Молодой ученый. 2012. № 12.

Мягков А.Ю. Искренность респондентов в массовых опросах: дис. ... докт. социол. наук. Иваново, 2003.

Семенов Е.Е. Виртуальная сетевая парадигма политической активности // Власть. 2013. № 4.

Титов В.В. Политическая самоидентификация и модели протестного поведения пользователей рунета (по материалам контент-анализа социальных сетей “ВКонтакте” и Facebook) // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. 2013. № 2(114).

Ушкин С.Г. Новая виртуальная оппозиция: кто она? // Социологические исследования. 2012. № 9.

Хазеева Н.М. Социальные медиа: VoxPopuli или специфика нового канала изучения мнения потребителей // Онлайн исследования в России 3.0. М.: Издательский дом “Кодекс”, 2012.

Bae Y., Lee H. Sentiment analysis of twitter audiences: Measuring the positive or negative influence of popular twitterers // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2012. Vol. 63. № 12.

Bollen J., Mao H., Zeng X.-J. Twitter mood predicts the stock market // Journal of Computational Science. 2011. № 2(1).

Campbell S.W., Kwak N. Political Involvement in “Mobilized” Society: The Interactive Relationships Among Mobile Communication, Network Characteristics, and Political Participation // Journal of Communication. 2011. Vol. 61. № 6.

Castells M. Networks of Outrage and Hope: Social Movements in the Internet Age. Cambridge: Polity, 2012.

Comunello F., Anzera G. Will the revolution be tweeted? A conceptual framework for understanding the social media and the Arab Spring // Islam and Christian-Muslim Relations. 2012. Vol. 23. № 4.

Conroy M., Feezell J.T., Guerrero M. Facebook and political engagement: A study of online political group membership and offline political engagement // Computers in Human Behavior. 2012. Vol. 28. № 5.

Dahlberg L. Democracy via cyberspace: Mapping the rhetorics and practices of three prominent camps // New Media & Society. 2001. № 3(2).

Eirinaki M., Pisal S., Singh J. Feature-based opinion mining and ranking // Journal of Computer and System Sciences. 2012. № 78.

Eveland W.P., Hively M.H. Political Discussion Frequency, Network Size, and “Heterogeneity” of Discussion as Predictors of Political Knowledge and Participation // Journal of Communication. 2009. Vol. 59. № 2.

Eveland W.P., Morey A.C., Hutchens M.J. Beyond Deliberation: New Directions for the Study of Informal Political Conversation from a Communication Perspective // Journal of Communication. 2011. Vol. 61. № 6.

Farrell H. The Consequences of the Internet for Politics // Annual Review of Political Science. 2012. Vol. 15.

Freelon D.G. Analyzing online political discussion using three models of democratic communication // New Media & Society. 2010. Vol. 12. № 7.

Gonzalez-Bailon S., Kaltenbrunner A., Banchs R.E. The structure of political discussion networks: a model for the analysis of online deliberation // Journal of Information Technology. 2010. Vol. 25. № 2.

Halpern D., Gibbs J. Social media as a catalyst for online deliberation? Exploring the affordances of Facebook and YouTube for political expression // Computers in Human Behavior. 2013. Vol. 29. № 3.

Halverson J.R., Ruston S.W., Trethewey A. Mediated Martyrs of the Arab Spring: New Media, Civil Religion, and Narrative in Tunisia and Egypt // Journal of Communication. 2013. Vol. 63. № 2.

Hanson G., Haridakis P.M., Cunningham A.W., Sharma R., Ponder J.D. The 2008 Presidential Campaign: Political Cynicism in the Age of Facebook, MySpace, and YouTube // Mass Communication and Society. 2010. Vol. 13. № 5.

Hardy B.W., Scheufele D.A. Examining differential gains from Internet use: Comparing the moderating role of talk and online interactions // Journal of Communication. 2005. № 55(1).

Kavada A. Engagement, bonding, and identity across multiple platforms: Avaaz on Facebook, YouTube, and MySpace // MedieKultur. 2012. № 52.

Malouf R., Mullen T. Taking sides: User classification for informal online political discourse // Internet Research. 2008. № 18.

Miao Q., Li Q., Zeng D. Fine-grained opinion mining by integrating multiple review sources // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2010. № 61.

Mihelj S., van Zoonen L., Vis F. Cosmopolitan communication online: YouTube responses to the anti- Islam film Fitna // British Journal of Sociology. 2011. Vol. 62. № 4.

Mossberger K., Tolbert C.J., McNeal R.S. Digital citizenship: The Internet, society, and participation. Cambridge, MA: MIT Press, 2008.

Mostafa M.M. More than words: Social networks’ text mining for consumer brand sentiments // Expert Systems with Applications. 2013.Vol. 40. № 10.

Moy P., Gastil J. Predicting deliberative conversation: The impact of discussion networks, media use, and political cognitions // Political Communication. 2006. № 23(4).

Mutz D.C. The consequences of cross-cutting networks for political participation // American Journal of Political Science. 2002. № 46.

Mutz D.C. Hearing the Other Side: Deliberative versus participatory democracy. Cambridge, MA: Cambridge University Press, 2006.

Pang B., Lee L. Opinion Mining and Sentiment Analysis // Foundations and Trends in Information Retrieval. 2008. Vol. 2. № 1(2).

Peretti J., Micheletti M. The Nike Sweatshop Email: Political Consumerism, Internet, and Culture Jamming // Politics, Products, and Markets.Exploring Political Consumerism Past and Present. L.: Transaction Publishers, 2004.

Putnam R.D. Bowling alone: The collapse and revival of American democracy. NY: Simon & Schuster, 2000.

Rojas H., Puig-i-Abril E. Mobilizers Mobilized: Information, Expression, Mobilization and Participation in the Digital Age // Journal of Computer-Mediated Communication. 2009. Vol. 14. № 4.

Shah D.V., Cho J., Nah S., Gotlieb M.R., Hwang H., Lee N.J., Scholl R.M., McLeod D.M. Campaign ads, online messaging, and participation: Extending the communication mediation model // Journal of Communication. 2007. Vol. 57. № 4.

Sunstein C. Republic.com 2.0. Princeton, NJ: Princeton University Press, 2007.

Thelwall, M., Buckley K., Paltoglou G. Sentiment in Twitter events // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2011. № 62(2).

Zhou L., Chaovalit P. Ontology-supported polarity mining // Journal of the American Society for Information Science and Technology. 2007. Vol. 59. № 1.

Zuckerman A.S. The Social Logic of Politics: Personal networks as contexts for political behavior. Philadelphia, PA: Temple University Press, 2005.


Содержание номера № 6, 2014