Непрерывность оказания помощи в комплексном медицинском обслуживании


Рудавска И.

Доктор наук, профессор Университета Щецина (Szczecin University), Польша igita@wneiz.pl

ID статьи на сайте журнала:


Ссылка при цитировании:

Рудавска И. Непрерывность оказания помощи в комплексном медицинском обслуживании // Социологические исследования. 2014. № 9. С. 145-154



Аннотация

Выявлены восемь измерений непрерывности лечения: участие пациентов, поддержка принятия решений, трансграничная непрерывность, координация деятельности, коммуникация с пациентом, решение проблем, гибкость и доступность, фокусирование на пациенте. Исследование предлагает подход к оценке непрерывности лечения на основе пациенто-центричности.


Ключевые слова
непрерывность лечения; восприятие пациента; постоянная помощь; показатели качества

Список литературы

Aldana J.M., Al.-Sabir A., Piechulek H. Client satisfaction and quality of health care in rural Bangladesch// Bulletin of the WHO. 2001. Vol. 79. No. 6. Pp. 512–515.

Antunes V., Moreira J.P. Approaches to developing integrated care in Europe: a systematic literature review// Journal of Management and Marketing in Healthcare. 2001. Vol. 4. No. 2. Pp. 129–132.

Cowie L., Morgan M., White P., Gulliford M. Experience of continuity of care of patients with multiple long-term conditions in England// Journal of Health Services Research & Policy. 2009. Vol. 14. No. 2. P. 82.

Delnoij D.M., Klazinga N.S., van der Velden K. Building integrated health systems in Central and Eastern Europe// European Journal of Public Health. 2003. No. 13. Pp. 240–245.

Freeman G.K., Olesen F., Hjortdahl P. Continuity of care: an essential element of modern general practice?// Family Practice. 2003. No. 20. Pp. 623–627.

Freeman G.K., Sheppenrd S., Robinson I., Ehrich K., Richards S. Report of a Scoping Exercise for the National Co-ordinating Centre for NHS Service Delivery and Organization R&D (NCCSDO). London: NHS Publications. 2000.

Glaser B.G., Strauss A.L. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakosciowego. Krakow: Zaklad Wydawniczy Nomos, 2009.

Haggerty J. L., Reid R. J., Freeman G. K., Starfield B. H., Adair C. E., McKendry R. Continuity of care: A multidisciplinary review// British Medical Journal. 2003. No. 327. Pp. 1219–1221.

Johnston R. The determinant of service quality: satisfiers and dissatisfiers// International Journal of Service Industry Management. 1995. Vol. 6. No. 5. P. 63.

Kodner D. Consumer-directed services: lessons and implications for integrated system of care// International Journal of Integrated Care. 2003. No. 3. P. 5.

Krueger R.A. Focus groups: a practical guide for applied research. London: Sage Publications, 1994.

Madhok R. Crossing the Quality Chasm: lessons from health care quality improvement efforts in England // Proceedings Baylor University Medical Center. 2001. Vol. 15. No. 1. Pp. 77–83.

Mur-Veeman I., Hardy B., Steenbergen M., Wistow G. Development of integrated care in England and the Netherlands: managing across public-private boundaries// Health Policy. 2003. No. 65. P. 228.

Naithani S., Gulliford M., Morgan M. Patients’ perceptions and experiences of continuity of care in diabetes // Health Expectations. 2006. No. 9. P. 119.

Raak A., Mur-Veeman I., Hardy B., Steenbergen M., Paulus A. Integrated care in Europe. Description and comparison of integrated care in six EU countries. Maarssen: Elsevier, 2003.

Rodrigez C., Riveres-Pigeon C. A literature review on integrated perinatal care// International Journal of Integrated Care. 2007. No. 7. P. 3.

Uijen A.A., Schers H.J., Schellevis F.G., Van de Bosch W.J. How unique is continuity of care? A review of continuity and related concepts// Family Practice. 2012. Vol. 29. No. 3. P. 268.

Wagner E. Improving Chronic Illness Care, Chronic Care Model. Washington: MacColl Institute for Health Care Innovation, 2004.

Weinberg D. B., Gittell J. H., Lusenhop R. W., Kautz C. M., Wright J. Beyond our walls: Impact of patient and provider coordination across the continuum on surgical outcomes// Health Services Research. 2007. Vol. 42. No. 1. Pp. 7–24.

Zifko-Baliga G.M., Krampf R.F. Managing perceptions of hospital quality// Marketing Health Services. 1997. Vol. 17. No. 1. Pp. 28–35.


Содержание номера № 9, 2014